هدی

این وبلاگ قراره عقاید وهابیت و سلفیها را مطرح و اشکالات وارد بر آن را بیان کند.

هدی

این وبلاگ قراره عقاید وهابیت و سلفیها را مطرح و اشکالات وارد بر آن را بیان کند.

باسمه تعالی
به یاری خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام ،قراره که در این وبلاگ ،عقائد وهابیت و سلفی ها مطرح و اشکالات وارد بر آن بیان شود.
همانطور که میدانیم متاسفانه این عقاید داردچهره اسلام حقیقی را خدشه دار میکند وظاهری خشن و بی منطق از آن به نمایش می گذارد

۳۸ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

علی و غدیر خم به روایت اهل تسنن(9)

hoda velayat | سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۴۱ ق.ظ

آیه #اطاعت

" یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم"(نساء 59)

"ای مومنین! خدا و رسول او صاحبان امر از خودتان  را اطاعت کنید."



شیخ سلیمان بلخی و دیگران نوشته اند که این آیه درباره امیر المومنین نازل شده و منظور از #ولی امر ائمه علیهم السلام از اهل بیتند.

این مطلب در کتابهایی از جمله موارد زیر نیز آمده است:

ینابیع الموده ص114

شواهدالتنزیل ج1 ص 149

غایه المرام باب 58

بعضی از اهل سنت ،هر رییس و زعیمی را که نسبت بمسلمین ریاست داشته باشد #اولوالامر گویند و اطاعت او را بموجب این آیه واجب می دانند ولی این قول به هیچوجه صحیح نمی باشد زیرا در اینصورت باید اطاعت معاویه و یزید و عبدالملک و...که ستمگر و فاسق بودند بر مردم واجب باشد در صورتیکه آیات دیگری هست که خداوند از اطاعت چنین اشخاصی نهی فرموده است چنانکه می فرماید:

ولا تطیعوا امر المسرفین ،الذین یفسدون فی الارض ولا یصلحون :امر اسراف کنندگان را که در روی زمین فساد نموده و اصلاح نمی کنند اطاعت نکنید."(شعراء 151-152)


بنابر این این اطاعت آن اولوا الامری واجب است که پاک و معصوم بوده و دستورات وی همان اوامر و نواهی خدا و پیغمبر باشد و چنین کسانی جز علی (علیه السلام ) و یازده فرزندش که جانشین پیغمبر اکرم اند کس دیگری نمی باشد چنانکه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:" انا و علی والحسن و الحسین و تسعه من ولد الحسین مطهرون معصومون":" یعنی من و علی و حسن وحسین و نه تن از فرزندان حسین پاک و معصوم هستیم.

(ینابیع الموده ، ص 445)



  • hoda velayat

علی و غدیر خم به روایت اهل تسنن(8)

hoda velayat | دوشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۲، ۰۵:۰۳ ب.ظ

ولایت امام علی علیه السلام- کمال دین و اتمام نعمت


"#الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا"(مائده 4)

"امروز دین شما را به حد #کمال رسانیدم و بر شما #نعمت خود را تکمیل نمودم،و اسلام را بعنوان آیین (جاودان)برای شما پذیرفتم"



 ابوسعید خدری و نطنزی  در خصایص می گویند: وقتی این آیه بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل شد،حضرت صلی الله علیه وآله فرمودند:"الله اکبر بر تکمیل شدن دین و اتمام نعمت پروردگار و خشنودی خداوند  از رسالت من و #ولایت #علی بعد از من" 


خوارزمی حنفی با سند متصل از ابو سعید خدری روایت کرده که او می گوید :پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مردم را به غدیر خم فراخواند و دستور داد زیر درختان را تمیز کنند وآن روز پنج شنبه بود آنگاه مردم را به سوی علی فراخواند و بازوی علی را گرفت و بلند کرد به گونه ای که مردم سفیدی زیر بازوی او را دیدند و از هم جدا نشدندتا این آیه نازل شد(الیوم اکملت لکم ...)در اینجا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند :الله اکبر برکامل شدن دین وتمامیت نعمت و رضای پروردگار با رسالت من و ولایت علی!سپس فرمود:خداوندا دوست بدار کسی را که او را دوست بدارد و دشمن بدار کسی را که او را دشمن بداردو کمک کن کسی را که او را کمک می کند وخوار کن کسی را که او را خوار می کند.

منابع این مطلب از اهل سنت :

المناقب خوارزمی 1/117،

تذکره الخواص سبط بن الجوزی حنفی:30 ط الحیدریه و ص18ط آخر کتاب

مائه منقبه ابن شاذان 25 و نظیره فی کنزالعمال(2)15/127 


همچنین خطیب بغدادی با سند معتبر در تاریخ خود(تاریخ بغدادللخطیب البغدادی ج3 ص 4980 ذکر من اسمه خالد،

و الدر المنثور فی تفسیر القران لجلال الدین السیوطی الشافعی،ج2،ص 259 ط 1 بمصر)

از ابوهریره نقل کرده است: هرکس روز هجدهم ذیحجه را روزه بدارد خداوند برای او روزه شصت ماه را می نویسد وآن روز روز غدیر خم است.

هنگامی که پیامبر دست علی را گرفت و گفت:آیا من ولیّ مومنان نیستم؟ گفتند : آری ای رسول خدا ! پس گفت هر کس من مولای اویم علی مولای اوست.پس عمر بن خطاب گفت:"به به تو را ای پسر ابی طالب ،امروز مولای من و مولای هر مومنی شدی!در اینجا خداوند این آیه را نازل کرد"الیوم اکملت ..."


یکی از شبهاتی که وهابیت وارد می کند اینست که می گویند:اگر شیعه بر این عقیده است که ولایت  علی در غدیر آمده است و یا این که آیه ابلاغ و اکمال مربوط به این قضیه است و حدیث شریف"من کنت مولاه فعلی مولاه" در این زمینه است،این دلالت می کند که قبلا بحث ولایت حضرت امیر مطرح نبوده است و معرفی حضرت در روز غدیر  با روایات مربوط به معرفی ایشان به عنوان وصی پیامبر صلی الله علیه و آله درمقاطع زمانی پیشین منافات دارد...

پاسخ

در پاسخ به این باید گفت از دیدگاه شیعه ولایت امیرالمومنین در همان روز اول اعلان رسالت نبی اکرم بعد از نزول آیه شریفه انذار که می فرماید:"و أنذر عشیرتک الاقربین " سوره شعراء آیه 214، در آن مجمع 40 نفره قریش معرفی شد و درمناسبت های مختلف ،حدیث منزلت و حدیث وصایت ،حدیث ولایت،حدیث امامت و دیگر احادیث مفصل مطرح شده است؛ولی در غدیر چون یک همایش بزرگی است که بنا به نقل ابن جوزی که حداقل 124 هزار جمعیت در آنجا جمع است،این ماجرا بصورت یک اعلان عمومی و رسمی صورت گرفت  که نه تنها منافاتی با اعلانهای قبل ندارد بلکه در تایید آنهاست.

اگر در گذشته در یک جمع 40 نفره یا 100 نفره و یا 500 نفره مطرح شده بود ،شاید این قضیه کتمان شود یا دستخوش فراموشی شود یا بگویند: نظر نبی اکرم شاید عوض شده است و  یا یک حدیثی جعل کنند که این اوایل بعثت بوده است و بعد پیغمبر پشیمان شده است.

نبی مکرم برای محکم کردن قضیه و بستن راه گریز  و اتمام حجت و رساندن  به گوش همه تا این که کسی ادعا نکند که من نشنیده ام،در غدیر خم در مجمع حداکثر 124 هزار نفری یا حداقل 90 هزار نفری ،ولایت و امامت امیرالمومنین سلام الله علیه را مطرح میکند تا فردای قیامت عذری برای کسی وجود نداشته باشد یا به تعبیر  صدیقه طاهره سلام الله علیها که می فرماید:

(و هل ترک أبی یوم غدیر خم لاحد عذرا.)" آیا پدرم در غدیر خم برای کسی جای عذر و گریزی گذاشت؟(الخصال،الشیخ الصدوق،ص 173)





  • hoda velayat

علی و غدیر خم به روایت اهل تسنن(7)

hoda velayat | يكشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۱ ق.ظ

جریان انتصاب رسمی امام #علی علیه السلام برخلافت و #ولایت پس از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)



"یا ایها الرسول #بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت ما رسالتک والله یعصمک من الناس ان الله لایهدی القوم الکافرین"(مائده 67)

"ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است را کاملا (به مردم ) ابلاغ کن و اگر چنین نکنی رسالت خود را انجام نداده ای ،و خداوند تو را از (خطرات )مردم نگاه می دارد و خداوند جمعیت کافران را هدایت نمی کند."




از ابن عباس در مورد این آیه شریفه روایت شد که گفت،در مورد علی (علیه السلام)نازل شد.(خداوند در آیه) به پیامبرش فرمان دادکه در مورد علی(علیه السلام)تبلیغ نماید.(ولایت)علی علیه السلام را ابلاغ کند.پس پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم) دست علی علیه السلام را گرفت و فرمود:
هرکس که من آقا و مولایش هستم ،پس علی آقا و مولای اوست،خداوندا؛دوست بدار هرکس او را دوست بدارد و دشمن بدار هرکسی با او دشمنی می کند.

1-سیوطی:تفسیر الدرالمنثور،ج2،ص327،ذیل آیه شریفه

2- فخر رازی:تفسیر الکبیر ،ج3،ص636 ذیل آیه شریفه

3- ابن ابی حاتم :تفسیر، ج ۴ ص ۱۱۴۲ ،ذیل آیه شریفه.

4-تفسیر الطبری، ج 6 ص307

5-فتح القدیر ، ج 2 ص 60
  • hoda velayat

علی و غدیر خم به روایت اهل تسنن(6)

hoda velayat | شنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۲، ۰۲:۰۷ ب.ظ

در روز قیامت خداوند از ولایت علی علیه السلام سوال خواهد کرد.


"وقفوهم انّهم مسئولون" (صافات24 ) 

"در روز قیامت خداوند به ملائک فرمان می دهد که آنها یعنی مردمان کفر پیشه و گمراه را متوقف  سازید که در کارشان سخت مسئول هستند و باید مورد بازپرسی قرار بگیرند."

طبق نقل مفسرین شیعه و سنی،آیه شریفه فوق درباره ولایت علی علیه السلام- بوده و در روز قیامت از ولایت آن حضرت سوال خواهد شد.


روایات متعددی جهت تأیید این مطلب از طریق اهل سنت نقل شده است که ذیلا به نمونه هایی از آن اشاره می شود:


1- از ابی سعید خدری روایت شده است که پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله در تفسیر این آیه شریفه" وقفوهم انهم مسئولون" می فرمود:از ولایت علی بن ابی طالب،سوال می شود.

2- از ابو اسحاق روایت شده که او در مورد تفسیر این آیه شریفه" وقفوهم انهم مسئولون" گفت:یعنی از ولایت علی بن ابی طالب-(پرسیده می شود).

به درستی که کسی حق عبور از صراط را ندارد مگر آنکه در دستش برات ولایت علی بن ابی طالب (علیه السلام) باشد.



در روز قیامت از نعمت ولایت علی علیه السلام سوال خواهد شد.


"ثم لتسألن یومئذ عن النعیم"(تکاثر 8)

سپس در همان روز است که از نعمت پرسیده خواهد شد."


از امام جعفر بن محمدالصادق علیه السلام روایت شده که در مورد آیه فوق فرمود:مرادازنعمتی که در قیامت از آن سوال می شود،ولایت علی بن أبی طالب (علیه السلام ) است.


کتابهای زیر از اهل سنت این حدیث را نقل کرده اند:

1- حافظ ابی نعیم درکتاب ما نزل من القران فی علی علیه السلام(ذیل آیه شریفه)

2- حافظ الحسکانی،شواهد التنزیل،ج2،ص368



  • hoda velayat

علی و غدیر خم به روایت اهل تسنن(5)

hoda velayat | پنجشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۲، ۰۶:۰۴ ب.ظ

پس معلوم می شود که این حدیث "من کنت مولاه" فقط مخصوص عید غدیر نیست...


در ادامه آیه 55 مائده...


انّما ولیّکم الله ورسوله  والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه ویوتون الزکاه و هم راکعون"

"همانا #ولیّ شما تنها خدا و رسول او و کسانی که ایمان آورده اند؛همان کسانی که نماز را برپا می دارند و در حال #رکوع نماز ،زکات می پردازند،می باشند."

نکته جالب و مهم  از نظر شیعه در اینجاست که مرحوم شیخ طوسی می گوید: این آیه قوی ترین دلیل شیعه بر امامت حضرت امیر سلام الله است که 18 نفر از صحابه و مشاهیر تابعین نقل کرده اند.

و 63 نفر از حفاظ و اعلام در کتب خود این قضیه را آمرده اند.

طبرانی که متوفای 360 است از زید بن حسن از جدش از عمار این روایت رااینچنین نقل می کند که امیرالمومنین سلام الله علیه در حال رکوع مشغول خواندن نماز مستحبی بود و انگشترش را از دستش درآورد و به سائل داد و این قضیه به نبی مکرم خبر داده شدو بر نبی مکرم این آیه نازل شد:(مائده،55) بعد از اینکه این  آیه نازل شد و پیامبر اکرم آنرا بر مردم قرائت کرد،

فرمودند:هرکه من مولای اویم علی مولای اوست.

"فقرأها رسول الله صلی الله علیه وسلم ثم قال من کنت مولاه فعلی مولاه"


منابع زیر از اهل سنت این ماجرا را نوشته اند:

1- المعجم الاوسط،ج،6ص218

2-مناقب علی بن ابی طالب (ع) و مانزل من القرآن فی علی (ع)،احمدبن موسی ابن مردویه الاصفهانی،ص235

3- تخریج الاحادیث و الاثار،الزیلعی،ج1ص410

4- الدرالمنثور فی تفسیر بالمأثور،جلال الدین السیوطی،ج2،ص293


پس معلوم می شود که این حدیث "من کنت مولاه" فقط مخصوص عید غدیر نیست.

در چند جا نبی مکرم"من کنت مولاه فعلی مولاه" را فرموده اندو این شبهه که گفته میشود پیامبر در جواب شکایت لشکر یمن از عدالت و سختگیری علی علیه السلام این عبارت را در روز غدیر برای اولین بار فرموده اند ،پاسخ داده می شود.

حتی "آلوسی" که از وهابیون و سلفی ها است و زبان و قلم تندی نسبت به شیعه دارد می گوید:

"ان هذه الایه نزلت فی علی کرم الله تعالی وجهه"(این آیه در شأن علی (ع) وارد شده است.):روخ المعانی ،ج6،ص197


تنها کسی از مفسرین اهل سنت که به تفسیر این آیه اشکال گرفته است،"ابن تیمیه" است که گفته است:

"أما أهل العلمالکبار أهل التفسیر مثل تفسیر محمدبن جریر الطبری و بقی بن مخلد و ابن أبی حاتم و ابن المنذر و عبدالرحمن بن ابراهیم دحیم و أمثالهم فلم یذکروا فیها مثل هذه المضوعات"

(این مطالب که در این آیه در حق علی نازل شده باشد،در تفسیر ابن جریر طبری و ابن حاتم (وبرخی دیگر از تفاسیر )نیامده است.):

منهاج السنه النبویه،ج7،ص13


در پاسخ، ما از منابع اهل سنت ،روایت طبری و ابن حاتم را با سند صحیح نقل می کنیم تا معلوم شود که صحبت ابن تیمیه دروغی بیش نیست:

ابن ابی حاتم در تقسیرش از ابی سعید اشج از فضل بن دکین از ابو نعیم احول از موسی بن قیس حضرمی از سلمه بن کهیل نقل  می کند:

"تصدق علی بخاتمه و هو راکع فنزلت انما ولیکم الله و رسوله والذین امنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم راکعون"

تفسیر ابن أبی حاتم،ج4،ص1162


از سویی دیگر،خود ابن تیمیه نسبت به ابن ابی حاتم می گوید:از علمای بزرگی است که لسان صدق دارد و تفسیرش متضمن روایات قابل اعتماد است.

تقریبا تمام  علما و محدثان متاخر اهل سنت به ابن ابی حاتم نسبت "ثقه" یعنی کسی که نقلهایش  صحیح و مورد اعتماد است ،داده اند.

همچنین،ابن جریر طبری نیز در تفسیر خود از عتبه بن ابی حکیم نیز نقل می کند که منظور آیه فوق علی بن ابیطالب است.(تفسیر الطبری،ج6،ص288)


این نشان می دهد که تفسیر ابن ابی حاتم و طبری تصریح شده که آیه ولایت در حق امیرالمومنین علیه السلام نازل شده است و قابل انکار نیست


علمای اهل سنت با اینکه به نزول این آیه درباره ولایت علی علیه السلام اقرار دارند اما بعضی از آنها مانند ابن حجر و غیره در اینجا طفره رفته اند و می گویند کلمه"ولی" در اینجا بمعنی دوست و ناصر است نه بمعنی "اولی بتصرف" در صورتیکه از ظاهر کلام کاملا معلوم است که ولی بمعنی زعیم  و صاحب اختیار است،زیرا آیه شریفه با "انما" که کلمه انحصار است ،شروع شده است،یعنی صاحب اختیار شما فقط خدا و رسول او و کسی است که در حال رکوع صدقه داده است. اگر ولی بمعنی دوست باشد انحصار آن بخدا و رسول و شخص راکعی که صدقه داده است بی معنا و دور از منطق خواهد بودچون در اینصورت مومنین جز خدا و رسول او و علی علیه السلام دوست دیگری نخواهند داشت در حالی که مومنین همه دوست و ناصر یکدیگرند و دوستی چیزی نیست که خداوند آنرا در انحصار خود واولیائش قرار دهد.


ادامه دارد...

  • hoda velayat

خداوند در قرآن کریم  به مومنان دستور داده تا از دشنام دادن به آنچه که در نزد غیر مسلمانان محترم است پرهیز شود و در این باره در آیه" 108 انعام "،می فرماید:

 « وَ لا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ کَذلِکَ زَیَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَیُنَبِّئُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ» ( شما مومنان به آنان که غیر خدا را می ‏خوانند دشنام ندهید تا مبادا آنها از روى دشمنى و نادانى خدا را دشنام گویند، ما بدین‌سان براى هر امتى عمل‌شان را بیاراستیم و عاقبت بازگشت آنان به سوى پروردگارشان است، و او از اعمالى که مى‏کرده‏اند خبرشان می ‏دهد.)

با اینکه مدتی است شبکه های وهابی با ظاهرسازی سعی دارند خود را دوستدار و مدافع ائمه معصومین(ع) نشان دهند ولی هراز چند گاهی  از ظاهر سازی عاجز مانده و از طینت پلید خود که سرشار از حقدوکینه نسبت به ائمه معصومین(ع) اجمعین می باشد،پرده  برمی دارند.

درآخرین توهینی که اخیرا توسط  ابراهیم کیانی مجری یکی از شبکه های وهابی در واکنش به تماس تلفنی یک ناشناس بود این مجری در نهایت بی شرمی به ساحت مقدس سیدالشهدا توهینی کرد که قلم از بازگو کردن آن خجل و شرمسار است.


لازم است در این خصوص به بیان چند نکته اشاره شود:

1- با استناد به آیه شریفه و فتوای مراجع شیعه ،دشنام به مقدسات اهل سنت جایز نبوده و علاوه بر اینکه بهانه دست دشمنان می دهد اثرات بدی نیز بجا می گذارد.

2- پر واضح است ادعایی که اخیرا شبکه های وهابی مبنی بر اینکه مدافع اهل بیت پیامبر و حضرت علی و امام حسن وامام حسین(ع) هستند پوچ بوده و تبلیغات رسانه ایی بیش، برای عوام فریبی نیست .

3- شیعه، وهابیت را از اهل سنت تمییز داده و آنقدر دلیل و استدلال منطقی و محکم برای اثبات حقانیت خود و بیان مظلومیت معصومین در دست دارد که نیازی به فحش وناسزا گفتن نداشته و افرادی که چنین شیوه و روشی را در پیش می گیرند قطعا فقط در حرف شیعه بوده و سنخیتی با شیعیان ائمه معصومین(ع) اجمعین ندارند.

به هر حال وهابیت تکفیری با استفاده از این حربه تلاش دارد بین شیعه و اهل سنت شکاف ایجاد کرده و نهایت بهره برداری خود را با ایجاد تفرقه و دشمنی به سرانجام برساند و آگاهی مسلمانان در برابر این گونه حربه های وهابیت که دست نشاندگان استکبار هستند نقشه شوم آنها را خنثی می کند.

 نظر مقام معظم رهبری در مورد توهین به مقدسات :

اینجانب همچون بسیاری از علمای اسلام و دلسوزان امت اسلامی بار دیگر اعلام می‌کنم که هر گفته و عملی که موجب برافروختن آتش اختلافات میان مسلمانان شود و نیز اهانت به مقدسات هریک از گروههای مسلمان یا تکفیر یکی از مذاهب اسلامی، خدمت به اردوگاه کفر و شرک و خیانت به اسلام، و حرام شرعی است.


  • hoda velayat

علی و غدیر خم به روایت اهل تسنن(4)

hoda velayat | پنجشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۰۹ ق.ظ

انفاق انگشتر نشانه ی ولایت مولا علی علیه السلام


"انّما ولیّکم الله ورسوله  والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه ویوتون الزکاه و هم راکعون"(مائده،55)

"همانا #ولیّ شما تنها خدا و رسول او و کسانی که ایمان آورده اند؛همان کسانی که نماز را برپا می دارند و در حال #رکوع نماز ،زکات می پردازند،می باشند."


ضریس نقل می کند:

این آیه بر پیامبر نازل شد،پس از آن در حالی که مردم مشغول نماز بودند پیامبر وارد مسجد شدودید یک نفرسائل ایستاده است،حضرت رو به سائل کرد و فرمود:"ای سائل آیا کسی چیزی به تو داده است؟"

سائل عرض کرد:"نه یا رسول الله ،جز آن رکوع کننده (به علی علیه السلام اشاره کرد)،که انگشتر خود را به من داد،غیر از او کسی چیزی به من نداده است."

منابع زیر عبارت فوق را نقل کرده اند:

1- الوالفداءالحافظ ابن کثیر الدمشقی،البدایه و النهایه (مکتبه المعارف-بیروت)الجزءالسابع،ص358

2- فرائدالسمطین،ج1،ص195،ح153

3- فخرالدین راضی،تفسیر الکبیر(دارالکتب العلمیه،طهران-ایران)ج12،ص26 ذیل آیه شریفه

4- شیخ سلیمان قندوزی،ینابیع الموده،ص251

5- معرفه علوم حدیث،ج1،ص102

6- تاریخ مدینه دمشق،ج45،ص303


جناب جصاص که فقیه و مفسر معروف حنفی(از فرقه های اهل سنت) است می گوید:مجاهد،سدی،ابوجعفر وعتبه بن ابی حکیم،در ذیل این آیه نقل کرده اندکه:

"أنها نزلت فی علی بن ابی طالب حین تصدق بخاتمه و هو راکع؛همانا این آیه در شأن علی (ع) نازل شد در حین بخشش انگشترش در حالیکه در رکوع بود"(أحکام القرآن للجصاص،ج4،ص102)


واحدی نیشابوری که متوفای 468 است کتابی دارد بنام "اسباب نزول الآیات" و در آن ملتزم است که فقط روایات صحیح را (از نظر اهل سنت) نقل کند.او نیز عین این عبارت را درصفحات 133و134 کتاب خود نقل کرده است،حتی این عبارت را نیز در ادامه آورده است که:

"بعد از این سخن (که سائل گفت) رسول خدا صلی الله علیه وآله تکبیر گفت وبعد این آیه را خواند:و من یتول الله ورسوله و الذین آمنوا فان حزب الله هم الغالبون"

در خاتمه این نقلها اشاره به این جمله از دانشمند و مفسر معروف اهل سنت،سیوطی می نماییم که می گوید: روایت با توجه به سندهای متعدد یکدیگر را تقویت می کند و قطعا این آیه در حق علی علیه السلام نازل شده است.

نکته جالب . مهم  از نظر شیعه در اینجاست که مرحوم شیخ طوسی می گوید: این آیه قوی ترین دلیل شیعه بر امامت حضرت امیر سلام الله است که 18 نفر از صحابه و مشاهیر تابعین نقل کرده اند. 


ادامه دارد...




  • hoda velayat

یا رسول الله ،چرا همۀ دربها را جز درخانۀ علی(ع) بستید؟

hoda velayat | سه شنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۲، ۰۴:۰۴ ب.ظ

روز 9 ذی الحجه روز "سد ابواب"

در این روز به امر پیامبر(ص) همۀ درهای منازل اصحاب به طرف مسجد پیامبر(ص) بسته شد ،جز در خانۀ امیرالمؤمنین(ع) که به دستور خاص الهی آن را نبستند.
عده ای از اصحاب عرض کردند: یا رسول الله ،چرا همۀ دربها را جز درخانۀ علی(ع) بستید؟ حضرت فرمودند: «من تابع وحی پروردگار هستم» و در ورایتی دیگر است که پیامبر(ص) خطبه ای ایراد فرمود و در ضمن آن فرمود «ای مردم، خداوند متعال به موسی و هارون امر فرمود خانه ایی بنا کنند، و امر فرمود که جنب در آن خانه ها بیتوته نکنند و زنها داخل آنها نشوند مگر هارون و ذریه هارون. علی بن ابی طالب(ع) برای من به منزلۀ هارون است برای موسی. پس برای احدی از زنها و جنب حلال نیست که به مسجد من داخل شود.


پیامبر (ص) ایستادند و فرمودند: «عده ای رضایت قلبی ندارند که علی بن ابی طالب علیه السلام در همه وقت و هر حالتی که ساکن مسجد باشد، در حالی که آنها بیرون شده اند. بخدا قسم که من آنهارا بیرون نکرده ام و علی(ع) را من ساکن مسجد قرار نداده ام بلکه خداوند آنها را بیرون نموده و علی(ع) را ساکن مسجد قرار داده است، و منزلت او نزد من مانند منزلت هارون نزد موسی(ع) است. سپس در فضائل علی(ع) کلماتی بیان فرمودند ،تا آنجا که فرمودند: «هر کسی از این موضوع ناراحت است برود آنجا » و اشاره به طرف شام کردند.

دربی که پیامبر نبست ولی حال بسته شده!!!

  • hoda velayat

علی و غدیر خم به روایت اهل تسنن(3)

hoda velayat | سه شنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۲، ۰۳:۳۲ ب.ظ

فضیلتی دیگر...

 انفاق آشکار و پنهان علی علیه السلام


الذین ینفقون اموالهم باللیل و النهار سرّا و علانیه فلهم أجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم و لا هم یحزنون(بقره:274)

"کسانی که مال خود را در شب و روز ،پنهان و آشکارا #انفاق می کند مزدشان نزد پروردگارشان است و نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین می شوند."

ابن عباس می گوید:این کلام خدا در شأن علی ابن ابیطالب علیه السلام نازل شده است که نزد علی بن ابیطالب(علیه السلام) چهار درهم بود ،آن حضرت یک درهم را شب و درهم دیگر را در پنهانی و یک درهم دیگر را آشکارا انفاق نمود.و خداوند به جهت اهمیت این عمل،آیه فوق را برپیامبر نازل کرد تا از این طریق شخصیت معنوی و برجسته امام علی علیه السلام به همگان معرفی شود.

روایت فوق در منابع متعددی از اهل سنت از جمله منابع زیر نقل شده است:

1-التفسیر الکبیر،ج7،ص89.در ذیل آیه شریفه.

2-اسدالغابه فی معرفه الصحابه،ج4،ص25.ابراهیم بن محمد الجوینی.

3-فرائدالسمطین،با چاپ و تحقیق محمدباقرمحمودی(موءسسه المحمودی،الطباعه بیروت،الطبعهالاولی،1398ه ق)ج1،ص356،ح282.


 

  • hoda velayat

علی و غدیر خم به روایت اهل تسنن(2)

hoda velayat | دوشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۲، ۰۱:۵۵ ب.ظ

در ادامه فضایل مولا علی علیه السلام


امام علی علیه السلام دانای علم و اسرار قرآن کریم


"قل کفی بالله شهیدا بینی وبینکم  ومن عنده علم الکتاب(رعد آیه 43)؛

"بگو خدا و آنکس که علم کتاب نزد اوست برای گواهی بین من و شما بس است."

طبق نقل علمای اهل سنت،آیه شریفه فوق درباره امام علی علیه السلام نازل شده است:

از عبدالله بن سلام نقل شده است که:از رسول خدا صلی الله علیه و اله درباره آیه شریفه"و من عنده علم الکتاب":کسی که نزد اوست علم و (اسرار) کتاب (قرآن)؛سوال شد،حضرت فرمودند:این آیه منحصرا درباره حضرت علی بن ابیطالب است.

منابع زیر عبارت فوق را نقل کرده اند:

1-شیخ سلیمان قندوزی حنفی در ینابیع الموده،باب مناقب السبعون،ص284،حدیث60.

2-سیوطی در الاتقان ،ج1،ص13 وتفسیر درّ المنثور در ذیل آیه.

3-شیخ سلیمان بلخی از ابن عباس نقل میکند که گفت:آنکه علم کتاب در نزذ اوست علی علیه السلام است زیرا او به تفسیر و تأویل و ناسخ و منسوخ آن عالم بود[ینابیع الموده ،ص 104].


ادامه دارد...


  • hoda velayat