علی و غدیر خم به روایت اهل تسنن(8)
ولایت امام علی علیه السلام- کمال دین و اتمام نعمت
"#الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا"(مائده 4)
"امروز دین شما را به حد #کمال رسانیدم و بر شما #نعمت خود را تکمیل نمودم،و اسلام را بعنوان آیین (جاودان)برای شما پذیرفتم"
ابوسعید خدری و نطنزی در خصایص می گویند: وقتی این آیه بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل شد،حضرت صلی الله علیه وآله فرمودند:"الله اکبر بر تکمیل شدن دین و اتمام نعمت پروردگار و خشنودی خداوند از رسالت من و #ولایت #علی بعد از من"
خوارزمی حنفی با سند متصل از ابو سعید خدری روایت کرده که او می گوید :پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مردم را به غدیر خم فراخواند و دستور داد زیر درختان را تمیز کنند وآن روز پنج شنبه بود آنگاه مردم را به سوی علی فراخواند و بازوی علی را گرفت و بلند کرد به گونه ای که مردم سفیدی زیر بازوی او را دیدند و از هم جدا نشدندتا این آیه نازل شد(الیوم اکملت لکم ...)در اینجا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند :الله اکبر برکامل شدن دین وتمامیت نعمت و رضای پروردگار با رسالت من و ولایت علی!سپس فرمود:خداوندا دوست بدار کسی را که او را دوست بدارد و دشمن بدار کسی را که او را دشمن بداردو کمک کن کسی را که او را کمک می کند وخوار کن کسی را که او را خوار می کند.
منابع این مطلب از اهل سنت :
المناقب خوارزمی 1/117،
تذکره الخواص سبط بن الجوزی حنفی:30 ط الحیدریه و ص18ط آخر کتاب
مائه منقبه ابن شاذان 25 و نظیره فی کنزالعمال(2)15/127
همچنین خطیب بغدادی با سند معتبر در تاریخ خود(تاریخ بغدادللخطیب البغدادی ج3 ص 4980 ذکر من اسمه خالد،
و الدر المنثور فی تفسیر القران لجلال الدین السیوطی الشافعی،ج2،ص 259 ط 1 بمصر)
از ابوهریره نقل کرده است: هرکس روز هجدهم ذیحجه را روزه بدارد خداوند برای او روزه شصت ماه را می نویسد وآن روز روز غدیر خم است.
هنگامی که پیامبر دست علی را گرفت و گفت:آیا من ولیّ مومنان نیستم؟ گفتند : آری ای رسول خدا ! پس گفت هر کس من مولای اویم علی مولای اوست.پس عمر بن خطاب گفت:"به به تو را ای پسر ابی طالب ،امروز مولای من و مولای هر مومنی شدی!در اینجا خداوند این آیه را نازل کرد"الیوم اکملت ..."
یکی از شبهاتی که وهابیت وارد می کند اینست که می گویند:اگر شیعه بر این عقیده است که ولایت علی در غدیر آمده است و یا این که آیه ابلاغ و اکمال مربوط به این قضیه است و حدیث شریف"من کنت مولاه فعلی مولاه" در این زمینه است،این دلالت می کند که قبلا بحث ولایت حضرت امیر مطرح نبوده است و معرفی حضرت در روز غدیر با روایات مربوط به معرفی ایشان به عنوان وصی پیامبر صلی الله علیه و آله درمقاطع زمانی پیشین منافات دارد...
پاسخ
در پاسخ به این باید گفت از دیدگاه شیعه ولایت امیرالمومنین در همان روز اول اعلان رسالت نبی اکرم بعد از نزول آیه شریفه انذار که می فرماید:"و أنذر عشیرتک الاقربین " سوره شعراء آیه 214، در آن مجمع 40 نفره قریش معرفی شد و درمناسبت های مختلف ،حدیث منزلت و حدیث وصایت ،حدیث ولایت،حدیث امامت و دیگر احادیث مفصل مطرح شده است؛ولی در غدیر چون یک همایش بزرگی است که بنا به نقل ابن جوزی که حداقل 124 هزار جمعیت در آنجا جمع است،این ماجرا بصورت یک اعلان عمومی و رسمی صورت گرفت که نه تنها منافاتی با اعلانهای قبل ندارد بلکه در تایید آنهاست.
اگر در گذشته در یک جمع 40 نفره یا 100 نفره و یا 500 نفره مطرح شده بود ،شاید این قضیه کتمان شود یا دستخوش فراموشی شود یا بگویند: نظر نبی اکرم شاید عوض شده است و یا یک حدیثی جعل کنند که این اوایل بعثت بوده است و بعد پیغمبر پشیمان شده است.
نبی مکرم برای محکم کردن قضیه و بستن راه گریز و اتمام حجت و رساندن به گوش همه تا این که کسی ادعا نکند که من نشنیده ام،در غدیر خم در مجمع حداکثر 124 هزار نفری یا حداقل 90 هزار نفری ،ولایت و امامت امیرالمومنین سلام الله علیه را مطرح میکند تا فردای قیامت عذری برای کسی وجود نداشته باشد یا به تعبیر صدیقه طاهره سلام الله علیها که می فرماید:
(و هل ترک أبی یوم غدیر خم لاحد عذرا.)" آیا پدرم در غدیر خم برای کسی جای عذر و گریزی گذاشت؟(الخصال،الشیخ الصدوق،ص 173)